Monday 2 July 2012

SYAABAN

Assalamualaikum :)
wee... pejam celik pejam celik.. dah syaaban lah !
sekejap lagi ramadan.. then syawal ! huhu. x sabaq aiih..

agak2 .. ramai x yang ingat jumaat ni 15 syaaban a.k.a nifsu syaaban..
okeh ! frankly speaking.. i totally forgot.. nifsu syaaban..?? peristiwa ape eh..
SUBHANAALLAH ! boleh aku lupe.. ape yang aku ingat..?? korea je kan.??!!! 
padan muke kau.. taksub sangat ngan duniawi.. wahaha.. mintak di simpangkan lah haii..

okeh.. ekceli.. mak yang ingatkan pasal nifsu syaaban ni.. thanx mom. sayang mak! wehehe.. dun worry.. t dilah ade anak pon.. dilah ingat kan diorang eh..?? hehe.. MIANG !! okeh . back to de topic..nifsu syaaban..
tadi aku de wat research yang x memerlukan aku utk cari jurnal yang sumpah annoying nak mampus tu.. hehe.. and this is what i got..

NIFSU SYAABAN.

Hari nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Syaaban bermula pada 14 hb Syaaban sebaik sahaja masuk maghrib).
antara amalan y di sunatkan:

1) memperbanyakkan puasa sunat.


"Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid.

oh ! yang ni.. time awal syaaban aritu tertinggal lah.. sempat sehari jer.. almaklumlah.. x de mood nak pose kat spital.. hehe.. okeh.. saya berazam x nak terlepas puasa time tengah ngan ending syaaban.. hehe.. tu pun lau x peod lah ! oh ye ! cakap pasal azam..ade benda yang aku baiki diri sendri.. org lain sebok buat azam time ikut kalender masihi.. ade aku kesah.. i prefer calendar hijriah ! lagi bermakna beb. siriesly.. menusuk jiwa dan kalbu pe.. hehe. . lagi pun.. antara hikmah aku tgh cuti skang ! even 1 week.. dapat merasa puasa kat rumah ! yey !!

2) memperbanyakkan doa, zikir dan selawat kpd Rasullullah s.w.t

well.. yang ni.. bukan time syaaban je kite patut memperbanyakkan an..??  time lain pun.. ntah la.. aku fikir.. byk mase aku yang patut aku bleh manfaat kan.. aku bazir kan.. dengan ape.. dengar lagu korea ! trime kaseh ! heh ! mungkin lepas ni aku patut tukar.. dari dengar korea.. aku dengar org hafazan.. kan?? much better..dari pepagi ngadap HBO.. x pun cucuk hard disk kat tv.. bek aku wat dhuha an..??hehe.. tapi.. aku x leh tipu diri sendiri.. aku still perlukan hiburan.. even sikit.. release tension.. yup.. memang  al-quran bleh release tension..tapi.. ntah la.. aku still cuba baiki diri sendiri.. dun worry.. slow slow bebeh . tapi.. malaikat izrail x kira masa kan.. huhu~

huhu.. x saba nye ramadan.. i found this interesting article.. article ke..?? ntah la.. ah lantak . aku nak tunjuk gak..aku dapat dari fb.. thats y i sayang fb lebih dari tweet.. hehe. ( padahal aku y x reti pakai tweet tuh )

  komfem aku buat !! insayAllah.. niat tuh ade  ! hehe :D.. 4 pages every solah je kot.. oke r an..?? tapi kalau boleh lebih sikit pon bagus.. ganti time period.. hehe.



No comments:

Post a Comment